Di 5 september 2017

HVR-lezing "Boeren, burgers en buitenlui"

Gebouw Hofrust, Herenstraat 44B, Rijswijk; gratis toegang

Deze lezing wordt georganiseerd in het kader van de jaarlijkse Open Monumentendag. Het thema van Open Monumentendag 2017 is “Boeren, Burgers en Buitenlui”. Dit is geen gemakkelijk thema voor Rijswijk. Boerderijen zijn er nog maar weinig en op één hand te tellen. We zijn allemaal burgers, maar een burger in de 18e eeuw was iemand anders dan een burger in de 19e eeuw of de 20e eeuw. En wat nu precies met buienlui wordt bedoeld, is helemaal vaag.

Willem van der Ende zal tijdens deze lezing proberen enig licht te werpen op Rijswijkse boeren, Rijswijkse burgers en Rijswijkse buitenlui.

Willem van der Ende is Neerlandicus, erevoorzitter van de Historische Vereniging Rijswijk en secretaris van de Stichting Rijswijkse Historische Projecten, welke onder zijn leiding ruim dertig boeken over de geschiedenis van Rijswijk heeft gepubliceerd.

Voor meer informatie over het HVR-programma voor de Open Monumentendag op zaterdag 9 en zondag 10 september 2017: http://www.historischeverenigingrijswijk.nl/open-monumentendag.php