De Slag om Ypenburg, mei 1940

Op 10 mei 1940 overvielen Duitse strijdkrachten het neutrale Nederland. Parachutisten en luchtlandingstroepen landden onder meer op het Rijswijkse vliegveld Ypenburg, met de bedoeling om van daaruit door te stoten naar Den Haag en Koningin Wilhelmina, de regering en de legerleiding gevangen te nemen. Met de uitschakeling van deze hoogste leiding zou de oorlog binnen enkele uren afgelopen zijn.

De operatie liep uit op een mislukking voor de Duitsers. Ondanks een hevig bombardement, voortdurende beschietingen door Duitse jachtvliegtuigen en grootschalige luchtlandingen, verweede de Nederlandse verdediging van Ypenburg zich op zodanige wijze dat de veel beter getrainde en bewapende Duitsers er niet in slaagden om het vliegveld te veroveren. Het werd de enige nederlaag van betekenis die de Duitsers tijdens hun 'Blitzkrieg' in West-Europa leden.

De Slag om Ypenburg is een schitterend naslagwerk, waarin op boeiende wijze verslag wordt gedaan van de opzienbarende strijd om de vliegbasis. Levendige verslagen van Nederlandse en Duitse ooggetuigen vertellen het verhaal van aanval en tegenaanval.

Auteur: E.H. Brongers
Jaar van uitgave: 2000