Di 24 mei 2011

HVR-lezing over het boek "In de naam van de vader en de zoon" door Hans Franse

Gebouw Hofrust

Op dinsdag 24 mei, aansluitend op de 54e Algemene Ledenvergadering, heeft de heer Hans Franse een lezing gehouden over zijn wederwaardigheden als kind van een een "foute" vader, een NSB'er en een "goede" moeder: hij maakte als kind de oorlog en de eerste naoorlogse jaren mee in de Ottoburgstraat Rijswijk, tussen 1943 en 1950.
Zijn ervaringen als mens met die achtergrond heeft hij beschreven in het boek "In de naam van de vader en de zoon – kind tussen waarheid en schaamte", waarbij het grootste deel over de periode in Rijswijk gaat.
Het boek heeft hij geschreven, omdat hij wilde proberen te begrijpen wat zijn vader heeft bewogen, wat zijn motieven waren om zich bij de NSB aan te sluiten: hoe kon een intelligente man zo ver komen ?
Die beweegredenen heeft hij niet kunnen vinden. Franse kon nooit gewoon trots op zijn vader zijn: zijn verleden kon buiten het gezin nooit besproken worden.
Het heeft een zwaar stempel op hem en op het gezin gedrukt, ook na de dood van zijn vader in 1953: Hans en zijn moeder, beide onschuldig, kregen levenslang.

Aansluitend signeerde de schrijver zijn boek, dat voor €.17,50 te koop was deze avond.