Wo 20 april 2011

HVR-lezing "Van Den Burch naar Ter Nieuburch, oude woonplaatsen opnieuw bezocht" door Dhr. Hans Koot

Gebouw Hofrust

Sinds enkele jaren zijn archeologen van de gemeente Rijswijk bezig met onderzoek naar Den Burch en Ter Nieuburch. De geschiedenis van Den Burch gaat terug tot aan het begin van de veertiende eeuw en wordt gerekend tot één van de vier kastelen die ooit in Rijswijk hebben gestaan. In het verleden was Den Burch al vaker onderwerp van onderzoek bij historici en (amateur-)archeologen. Toch zijn er redenen voor de Rijswijkse archeologen om (op)nieuw onderzoek te verrichten.

Het paleis Huys ter Nieuburch werd gebouwd in opdracht van Frederik Hendrik in de periode 1630-ca. 1635. Over het paleis is vaak gepubliceerd. De renovatie van het Rijswijkse Bos en de herinrichting van het centrale middenveld was reden voor een verkennend archeologisch onderzoek. Daarbij werden veel nieuwe en onbekende gegevens over het paleis verzameld.

In de lezing werd een tussenstand gegeven van het onderzoek en worden beide projecten geplaatst in het kader van de bewoningsgeschiedenis van het Rijswijkse deel van de zandrug. De Van Vredenburchweg geeft min of meer de lengteas van deze zandrug aan.

Na de pauze werd de film "Oude ansichten vertellen" vertoond. Deze werd gemaakt door het HVR-lid en de enthousiast amateur-filmer de heer Henk van Drimmelen. Hij vertelt het verhaal over het verleden van Oud Rijswijk.
Drie bekende Rijswijkers maken een wandeling door middel van ansichtkaarten en foto's, waarbij ze als het ware letterlijk de historie binnen lopen.