Beleef de Vrede: Concertkoor Rijswijk herdenkt 320 jaar Vrede van Rijswijk met bijzonder concert >>>

20 september 2017

“Beleef de Vrede”: onder dit thema herdenkt het Concertkoor Rijswijk 320 jaar Vrede van Rijswijk met een bijzondere concertuitvoering op zondag 1 oktober in de Oude Kerk en in Museum Rijswijk, waarvoor u nu reeds kaarten kunt bestellen. De HVR verzorgt voor de deelnemers aan deze uitvoering in Museum Rijswijk een tweetal lezingen over het Huis ter Nieuburch en de Vrede van Rijswijk en over het dagelijks leven in die periode in Rijswijk. Voor het concert treft u hierbij een uitvoerige beschrijving aan:

320 jaar Vrede van Rijswijk

Het is bijna niet te geloven, maar toch is het zo: 320 jaar geleden was Rijswijk even het middelpunt van Europa. Op 27 september van dat jaar werd namelijk in Huis ter Nieuwburg een vredesverdrag gesloten tussen de Grote Alliantie, bestaande uit het Heilige Roomse Rijk, Denemarken, Zweden, het hertogdom Savoie, Spanje, Engeland en de Nederlandse republiek enerzijds en Frankrijk anderzijds. Het verdrag maakte een einde aan de 9-jarige oorlog. De Naald in het Rijswijkse Bos herinnert aan deze gebeurtenis.

Om te vieren dat het verdrag 320 jaar geleden werd gesloten heeft Concertkoor Rijswijk het voortouw genomen om een cultureel feestje te organiseren. Op zondag 1 oktober 2017 is het zover: dan vindt in het oude centrum van Rijswijk een middagvullend programma plaats met roulerende voorstellingen in de Oude Kerk en Museum Rijswijk. Aanvang 14.30 uur.

In de Oude Kerk zal Concertkoor Rijswijk onder leiding van Daniël Salbert en met medewerking van professionele solisten en musici werken uitvoeren uit de tijd van de Vrede van Rijswijk. “Praise the Lord” van de Engelse componist John Blow werd zelfs speciaal gecomponeerd “to celebrate the Peace of Ryswick”. “l’Europe Galante” van André Campra ging op 24 oktober 1697 in première en is een ode aan de liefde die zich afspeelt in verschillende Europese landen. Ook rond 1697 componeerde Marc-Antoine Charpentier zijn “Te Deum” voor koor, solisten en orkest. De instrumentale opening van dit stuk is bekend geworden als de herkenningstune voor Eurovisie-uitzendingen.

Tegelijk met het concert vinden er in Museum Rijswijk ook voorstellingen en een presentatie plaats. Toneelgroep Elf zal een toneelstuk uitvoeren op basis van de “Vredezang over den gemaakten Peis te Rijswijk”. Theatergroep Fenix (voorheen Eskalibur) voert "Een man voor Isabella" uit. De Historische Vereniging Rijswijk verzorgt twee lezingen: één over het dagelijks leven in Rijswijk aan het einde van de 17e eeuw en een lezing over het paleis van Frederik Hendrik Huis ter Nieuburch, waar de Vrede van Rijswijk is gesloten. Ook het Museum zal aandacht besteden aan deze historische gebeurtenis.

Na afloop van het concert en de voorstellingen wisselen de bezoekers van locatie en wordt alles nog een keer herhaald.

Kortom, het belooft een boeiende middag te worden met mooie muziek en interessante presentaties! Binnenkort volgt meer informatie over het programma.

Meezingen? Vooral bij de sopranen, tenoren en bassen kunnen we nog versterking gebruiken. Kom kennismaken met deze muziek op maandagavond van 19.45-22.00 in de Nieuwe Kerk, Steenvoordelaan 364 in Rijswijk.

Reserveer nu!

U kunt nu al kaarten reserveren voor dit bijzondere programma, via de website van Concert Koor Rijswijk: www.concertkoorrijswijk.nl                    Toegangsprijs: € 25,- in de voorverkoop; € 27,50 aan de kassa; tot 18 jaar: € 18,- in de voorverkoop, € 20,- aan de kassa