HVR-lezing "100 jaar radio" >>> AFGELAST en verplaatst naar oktober 2020

17 maart 2020

Deze lezing zou op dinsdag 17 maart verzorgd worden door radiopresentator Govert van Brakel, bekend van Radio 1, Omroep MAX, NOS en NCRV.

Door de beperkingen in verband met de corona-crisis is deze lezing afgelast en verplaatst naar oktober 2020.

Van zijn hand verscheen onlangs het boek: Moet je horen...verhalen en anekdotes uit 100 jaar radio.

De radio is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons bestaan.

Je zet hem aan en hij is er. Je kan bij hem terecht voor het laatste nieuws of voor een verslag van een sportwedstrijd. Met lekkere muziek streelt hij onze oren. Kom dichterbij, zegt hij. Ik heb wat te vertellen.

Het grote avontuur begon in november 1919 op een zolderkamer in de Haagse Beukstraat. Ingenieur Idzerda had de primeur. Hij trakteerde zijn luisteraars op een Soirée Musicale. Al snel organiseerde hij voor zijn luisteraars concerten in het befaamde Kurhaus in Scheveningen. Het Residentie Orkest was het eerste orkest waarvan de klanken de huiskamers bereikten. Idzerda was een gepassioneerde pionier die zijn initiatief door geldgebrek zag stranden: Hilversum nam zijn taak over en bracht de radio tot bloei.

Hagenaar Govert van Brakel (Scheveningen, 1949) werkte maar liefst 42 jaar als presentator en verslaggever bij de radio. De liefde voor het medium kwam aanwaaien uit zee. ‘Piraat’ Veronica opende de deur naar een nieuwe tijd.

Van Brakel werkte voor de NCRV, NOS en Omroep MAX. Hij was o.m. aanwezig op Olympische Spelen, bij Elfstedentochten en op het WK Voetbal.

Zo’n kleine twintig jaar was hij de vaste presentator van de zondageditie van Langs de Lijn, hét sportprogramma van de Nederlandse radio.

Tussen 1976 en 2018 was hij getuige van talloze grote nieuwsgebeurtenissen zoals de moord op Pim Fortuyn, huwelijken en begrafenissen binnen de koninklijke familie, de val van de Berlijnse Muur, de strijd om het Witte Huis, de kroningsrellen, oorlogen op de Balkan en in het Midden-Oosten.

Gebouw Hofrust, dinsdag 17 maart 20.00 u, gratis toegang