Di 19 maart 2024

HVR-Lezing “500 jaar woongeschiedenis, de Museumhuizen van Hendrick de Keyser Monumenten”

Gebouw Hofrust, Herenstraat 44b

Het Bestuur van de Historische Vereniging Rijswijk nodigt u graag uit voor een lezing op

Dinsdag 19 maart 2024, aanvang 20.00

in gebouw Hofrust, Herenstraat 44b

Iedereen welkom, toegang gratis

Titel “500 jaar woongeschiedenis, de Museumhuizen van Hendrick de Keyser Monumenten”

door Nanine Moonen

Over de lezing

In deze lezing wordt een introductie gegeven op het project “Museumhuizen”. In december 2017 werd het eerste museumhuis van Hendrick de Keyser Monumenten geopend: Rams Woerthe in Steenwijk en in 2018 werd Huis Bartolotti in Amsterdam (zie foto) geopend. In de jaren daarna werden nog 12 huizen opengesteld voor het publiek. Wat was de aanleiding om met dit project te beginnen? Wat doet een onderzoeker precies? Hoe worden de onderzoeksresultaten omgezet in een presentatie en inrichting van een historisch monumentaal huis? En als laatste : hoe is het sinds 2019 verlopen en hoe ziet de toekomst er uit?

Schets over de spreker

Nanine Moonen is architectuurhistoricus en werkt als onderzoeker bij Hendrick de Keyser Monumenten. De afgelopen jaren heeft zij onderzoek gedaan naar verschillende huizen uit het bezit van de vereniging. Bijvoorbeeld Huis Lambert van Meerten in Delft, Huis De Quack in Den Haag en recent de Kapelwoning op Buitenplaats Beeckesteijn.