Di 26 maart 2019

HVR-lezing "Bruggen in en rond Rijswijk in historisch perspectief"

Gebouw Hofrust, Herenstraat 44B, Rijswijk; gratis toegang

Nederland is een echt bruggenland en die waardering is zeker ook voor de omgeving van Rijswijk van toepassing. Gelegen aan de benedenloop van diverse grote rivieren, zijn in de provincie Zuid-Holland spectaculaire grote bruggen te vinden. De provincie wordt verder doorsneden door kanalen en kent een keur aan dorpen en steden met kleinere bruggen, bijzondere bruggen en bruggen met een historisch karakter.

Al heel lang worden er bruggen gebouwd. Er is dan ook een grote ontwikkeling in de bruggenbouw te zien. En aangezien bruggen niet het eeuwige leven hebben, is een brug die we nu op een bepaalde locatie zien, daar vaak niet de eerste: er ging een andere brug aan vooraf, en vaak nog één, en nog één. Zo ontstaat een bruggengeschiedenis die veelal niet meer is af te lezen aan de huidige brug, maar waarvan wel beelden bewaard zijn gebleven, in oude foto’s, tekeningen en schilderijen. Als ‘voorouders’ van de huidige bruggen, schetsen zulke bruggen een beeld van de tijd en van de ontwikkelingen in de bruggenbouw. Ook in onze tijd gaat de ontwikkeling door en zien wij dat bruggen de openbare ruimte door hun vormgeving niet alleen op een praktische, maar evenzeer op een esthetische manier kunnen vullen.

In de voordracht wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van de techniek van het bouwen van bruggen in de loop van de eeuwen, tot in onze tijd en met interessante voorbeelden uit Rijswijk en omgeving.

Frans Remery studeerde werktuigbouwkunde aan de Technische Hogeschool in Delft. Lange tijd was hij werkzaam bij Rijkswaterstaat. Daar werkte hij aan het ontwerp van bewegingswerken voor de kunstwerken die toen werden gebouwd. Tussendoor verbleef hij enkele jaren in RD Congo, waar hij de bevolking hielp bij de bouw van bruggen. In de loop van de jaren adviseerde hij geregeld bij buitenlandse projecten op het gebied van sluizen en gemalen. Als vrijwilliger bij de Nederlandse Bruggenstichting kreeg hij belangstelling voor de geschiedenis van de bruggenbouw in Nederland. Deze stichting verzamelt en bewaart kennis van bruggen in Nederland, adviseert bij de bepaling van de monumentwaarde van bruggen als industrieel erfgoed, geeft een tijdschrift uit over bruggen en publiceert boeken over de geschiedenis van bruggen en bruggenbouw.