Di 20 maart 2012

HVR-lezing "De Nederlandse buitenplaatsen" door drs. René W. Chr. Dessing

Gebouw Hofrust

Rijswijk heeft vele buitenplaatsen gekend, vooral gelegen in wat nu de Landgoederenzone heet: gelukkig zijn er nog steeds een aantal te bewonderen, zoals Te Werve, Overvoorde en De Voorde.

Voor het behoud van de Landgoederenzone als bijzonder cultuurhistorisch erfgoed heeft de HVR zich ingespannen en zij doet dat nog steeds.

De Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 wil historische buitenplaatsen gedurende dit jaar in heel Nederland meer bekendheid geven en daarmee tevens aandacht vragen voor het behoud van dit belangwekkende erfgoed.

De voorzitter en initiatiefnemer van deze Stichting, de heer drs. René W. Chr. Dessing heeft op dinsdag 20 maart een lezing verzorgd over de Nederlandse buitenplaatsen,

waarbij hij tevens stilstond bij de vele activiteiten, die de Stichting dit jaar onderneemt.

De heer Dessing is kunsthistoricus, met een ruime ervaring op het terrein van de cultuurhistorie: hij verluchtigde zijn lezing met een keur aan dia’s.

Op de site van de Stichting Themajaar Historische Buitenplaatsen is ook alle informatie over het Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 te vinden: www.buitenplaatsen2012.nl .