26 september: herdenking neerstorten Lil'Max >>> klik hier

26 september 2019

Op 26 september is het 75 jaar geleden, dat de Amerikaanse bommenwerper Lil'Max is neergestort in een weiland in Rijswijk, waar nu de Mgr. Bekkerslaan loopt.

De bommenwerper was op de terugweg van een bombardementsvlucht naar het spoorwegemplacement bij het Duitse Hamm. Getroffen door zwaar Duits afweergeschut vielen drie van de vier motoren uit en moesten de bemanningsleden het vliegtuig verlaten. Twee van de elf bemanningsleden overleefden de crash niet en van de overige negen werden er vijf door de Duitsers gevangengenomen (zij overleefden de oorlog als krijgsgevangenen) en werden er vier door de Nederlandse ondergrondse geholpen en wisten zo aan Duitse gevangenschap te ontsnappen.

In 2009 is op de plek van de crash een monument onthuld ter nagedachtenis aan de hier omgekomen Amerikaanse vliegers.

Op donderdag 26 september 2019 vindt om 11 uur een korte herdenkingsplechtigheid plaats bij het monument aan de Mgr. Bekkerlaan, vlakbij de Van Mooklaan. Daarbij zijn ook leerlingen van groep 8 van de basisschool Het Kristal aanwezig: deze school heeft het monument geadopteerd.