Historische Vereniging Rijswijk lanceert haar Jaarboek 2017 >>>>>

22 november 2017

Tijdens een drukbezochte Algemene Ledenvergadering is op dinsdag 21 november het Jaarboek 2017 ten doop gehouden en aan de leden gepresenteerd.

Het Jaarboek bevat weer een keur aan boeiende verhalen uit de geschiedenis van Rijswijk, zoals het artikel over “Jan de Ridder” uit de 14e eeuw. Dit artikel maakt deel uit van een speciaal katern “750 kerken in Rijswijk”: het hele jaar 2017 vieren de gezamenlijke kerken van Rijswijk, dat er 750 jaar gekerkt wordt in Rijswijk en vermoedelijk nog langer…. In dit katern zijn ook artikelen te lezen over de Beeldenstorm in Rijswijk, de oude Statenbijbel uit 1643 en over de kerken in Rijswijk na 1945.                                                                                                        Er zijn twee familiebedrijven in beeld gebracht: het loodgietersbedrijf Bode, dat nu ruim 50 jaar bestaat en de groenten- en fruitzaak Boone, die van start is gegaan in 1927, maar helaas in 2016 de deuren heeft moeten sluiten in verband met gebrek aan opvolging. Een uitgebreid artikel behandelt Rijswijk als epicentrum van het (inter)nationale volleybal.  Verder zijn er onder andere boeiende artikelen te lezen over de aanleg van het Meer van Te Werve, over de beginjaren van de in 1904 gestarte Tuinbouwschool voor meisjes Huis te Lande en een terugblik op het jaar 1917: wat gebeurde er toen in Rijswijk?                                                Stadsarcheoloog Hans Koot schetst de resultaten van de opgravingen in Rijswijk in 2016. Tenslotte geeft het Jaaroverzicht 2016 van de gemeente een overzicht van diverse gebeurtenissen, die dat jaar in Rijswijk plaats vonden.

Het boek is mooi vormgegeven en rijk geïllustreerd, met kleuren- en oude zwart-wit foto’s.

U kunt het boek kopen bij boekhandel Bruna, Herenstraat 5 voor de prijs van          € 19,95.