Jaarboek 2020 verschenen! >>> LEES MEER

28 november 2020

De coronamaatregelen hebben ook voor de Historische Vereniging Rijswijk gevolgen gehad: da laatste lezing, die voor de leden werd georganiseerd vond in februari plaats. Desondanks is de redactie in staat geweest om een mooi Jaarboek samen te stellen. Er staat weer een serie boeiende artikelen in over de geschiedenis van Rijswijk, kort of langer geleden. Zo is er een katern opgenomen met enkele artikelen over de tuinbouw in Rijswijk, die ondertussen nieuwbouw in de Strijp en Rijswijk Buiten is verdrongen. Iedereen kent ijssalon Talamini in de Willemstraat, maar wat is de geschiedenis van de salon, die in 1975 is opgericht en van de familie Talamini en hun Italiaanse roots? En wat was de “Ryswyksche Weduwe-Beurs”, een artikel naar aanleiding van een boekje met die naam uit 1760? Eén van de geschiedenis schoolplaten van Isings is gewijd aan “Een Hagepreek bij de Hoornbrug bij Rijswijk, augustus 1566: geschetst wordt wat en wie er te zien zijn op deze plaat, samen met levensbeschrijving van Isings. We herdenken dit jaar 75 jaar bevrijding: in het Jaarboek is een katern opgenomen met interviews met Rijswijkers, die de oorlog als kind hebben meegemaakt. Verder een impressie van de nasleep: heel veel Joodse Rijswijkers, die niet meer terugkwamen, gefusilleerde verzetsstrijders. Maar ook mooie foto’s van Bevrijdingsfeesten in het dorp.

Kortom, een prachtig Jaarboek om de ongetwijfeld anders verlopende feestdagen mee te vullen.

Op donderdag 26 november werd in Museum Rijswijk het eerste exemplaar uitgereikt aan wethouder Cultureel Erfgoed Johanna Besteman:

Tijdens de algemene ledenvergadering zouden de leden het Jaarboek uitgereikt krijgen: door de corona gaat ook deze niet door. De leden kunnen nu hun boek afhalen in Museum Rijswijk, van dinsdag 1 tot en met zondag 6 december tussen 14 en 16 uur. Het Jaarboek is voor niet-leden te koop voor € 19,95 bij Museum Rijswijk of via www.historischeverenigingrijswijk.nl