Lezing en presentatie boek in Museum Rijswijk

17 december 2015

Op 17 december om 20:00 houd de Historische Vereniging haar laatste lezing van 2015 in Museum Rijswijk, met als titel "Het Rijswijks cartularium, een rijke bron uit
de vijftiende en zestiende eeuw"
. Deze zal worden gehouden door HVR-lid Dhr. Ruud Poortier. Aansluitend vind de presentatie van een nieuw boek van de Stichting Rijswijkse Historische Projecten plaats.

Over de Lezing
In het archief in de Oude Kerk van Rijswijk bevinden zich oorkonden uit de vijftiende en zestiende eeuw, uit de katholieke tijd dus, toen er nog geen doop- en trouwboeken bestonden. Dit is een unieke bron: niet alleen omdat het de oudste documenten in Rijswijks beheer zijn, maar ook omdat er talloze namen van personen in voorkomen die hier op één of andere wijze een rol hebben gespeeld. Pastoors, kerkmeesters, schouten, landeigenaren en vooral veel ‘gewone’ Rijswijkers, die met de kerk een overeenkomst sloten over de zielenmissen na hun dood. Ook worden er wegen en landerijen genoemd.
Al deze akten vormen samen het ‘Rijswijks cartularium’, dat in januari 2016 als bronnenuitgave gepubliceerd gaat worden.
Bewerker en HVR-lid Ruud Poortier, (ook) archivaris van de kerk, verzorgt dit boek en geeft ons een voorproef in zijn inleiding op 17 december

Boekpresentatie
Na de pauze wordt de laatste uitgave van de Stichting Rijswijkse Historische Projecten gepresenteerd:
‘De Rijswijkse Wielerbaan (1921-1940)’ ‘…misschien wel de beste van Europa’
Op 21 juli 1921 opende burgemeester Pape de Rijswijkse wielerbaan. De organisatie van het feest was in de vertrouwde handen van Henri ter Hall. In het oorlogsjaar 1940 verkoopt diezelfde Ter Hall de baan aan een Amsterdamse sloper.
In de tussenliggende twintig jaar was de wielerbaan een attractie, die in het zomerseizoen vrijwel  iedere zondag duizenden bezoekers trok. Het was een zeer goede baan, misschien wel de beste van Europa! Een succesverhaal? Ja, maar toch leverde de exploitatie ook de nodige zorgen op.
Willem van der Ende schreef een boek over deze Rijswijkse attractie. Er komen niet alleen wielrenners langs als Moeskops, Leddy of jhr. Bosch van Drakestein, maar ook Buziau en Josephine Baker. Het boek is geïllustreerd met meer dan honderd foto’s.
Het eerste exemplaar zal deze avond worden uitgereikt.
Het boek kost in de winkel € 17,50, maar het is op deze avond voor de leden te koop voor € 15,- !