Nieuwe fontein in Park Cromvliet >>>

24 december 2016

Vanuit een bootje in het midden van de vijver onthulden wethouders Marloes Borsboom (Jeugd, Participatie, Duurzaamheid en Cultuur) en Ronald van der Meij (Stadsontwikkeling, Stadsbeheer en Grondzaken) op 20 december de nieuwe fontein, in de grote vijver achter het landhuis. Ook werd een gedicht onthuld, geschreven door een bewoonster voor haar overleden zoon. Beide kunstobjecten maken deel uit van de herinrichting van het park.

Park Cromvliet is het laatste jaar ingrijpend op de schop gegaan. De wandelpaden zijn opnieuw aangelegd en oude zichtlijnen zijn in ere hersteld. Aan de herinrichting hebben bewoners actief bijgedragen met ideeën. Een van deze ideeën was om het kunstobject (de fontein) die vroeger in het vijvertje in Park Cromvliet stond, in ere te herstellen. Kunstenaar Ben Stolk maakte op basis hiervan een nieuw ontwerp. Daarnaast heeft een bewoonster een gedicht gemaakt voor haar overleden zoon. Hij paste in zijn jonge jaren op de spelende kinderen in het park.

Het herenhuis Cromvliet dateert uit de 17e eeuw en was onderdeel van een buitenplaats, die aanzienlijk groter was dan het nu nog resterende park. In het begin van de 20er jaren van de vorige eeuw verkocht de toenmalige eigenaar de familie Caan van Neck het grootste deel van het landgoed ten behoeve van woningbouw: de wijk Cromvliet verrees hier toen.