Mevrouw Camps: een familiemens

Mimi Sonnen, op 17 april 1925 in Eindhoven geboren, is na haar gymnasium werkzaam als verpleegster. Slechts kort, want ze leert Martin Camps kennen en wil met hem een gezin stichten. Martin, die rechten gestudeerd heeft in Nijmegen, werkt al een tijdje op het stadhuis in Rijswijk. In 1949 wordt hij er raadslid voor de KVP en blijft dat tot aan zijn overlijden in 1971. Voor zijn verdiensten wordt hij geëerd met de Martin Campslaan alhier. Mimi benadrukt in het interview Mevrouw Camps: een familiemens, dat haar leven veel op dat van haar moeder lijkt: ze is vóór alles huisvrouw, terwijl de nevenactiviteiten dienend van aard zijn. Ze noemt onder andere: het coördineren van burenhulp, nieuwe parochianen bezoeken en koffie schenken in de kerk. Haar korte lidmaatschap van de KVP zegt ze op, omdat ze de partij niet homovriendelijk genoeg vindt. Haar argumentatie: 'Als twee mensen van hetzelfde geslacht verliefd op elkaar zijn, moeten ze vorm kunnen geven aan hun relatie. Ze zijn immers zo geboren'. Dit standpunt nemt ze al in, vóór haar dochter haar toevertrouwt dat ze lesbisch is. Mimi is, 95 jaar oud, op maandag 18 januari 2021 overleden.

Lees het interview